+48 86 215 25 63 biuro@oskgruszfeld.pl

Skrzyżowania kierowane sygnalizacją świetlną

Tym artykułem rozpoczniemy serię dotyczącą przepisów ruchu drogowego. w tym tekście wyjaśnimy jak zachować się na poszczególnych skrzyżowaniach kierowanych sygnalizacją świetlną, jak rozróżnić sygnały, a także rodzaje sygnalizatorów. Zacznijmy od sygnałów nadawanych przez sygnalizatory.
Sygnały podstawowe:
Czerwony – ten sygnał zabrania wjazdu za sygnalizator, natomiast pieszym wejścia na przejście dla pieszych.
Czerwony z żółtym – zabrania wjazdu za sygnalizator, a jednocześnie informuje kierowcę, że kolejnym sygnałem będzie sygnał zielony.
• Zielony – zezwala na wjazd za sygnalizator, natomiast pieszym na wejście na przejście dla pieszych.
Żółty – jest to informacja, że kolejnym sygnałem będzie sygnał czerwony. Sygnał ten, nie zezwala na wjazd na skrzyżowanie. Wyjątkiem jest przejazd kiedy zatrzymanie wymagało by od kierowcy gwałtownego hamowania.
Żółty migający sygnał – wbrew pozorom nie oznacza to, że sygnalizacja nie działa, a ostrzega o możliwym zagrożeniu, a także potencjalnej zmianie organizacji ruchu. Kierujący pojazdem powinien stosować się wtedy do znaków drogowych, celem ustalenie pierwszeństwa przejazdu.
Jak rozróżnić rodzaje sygnalizacji? Spieszymy z wyjasnieniam!

S1 (kolizyjne)

Zacznijmy od sygnalizatora S-1. Potocznie mówimy, że są to sygnalizacje kolizyjne. Oznacza to, że możemy spodziewać się ruchu pojazdów, bądź pieszych, którym będziemy musieli ustąpić pierwszeństwa.
Skręcając na takim skrzyżowaniu w lewo, należy liczyć się z tym, że będziemy musieli ustąpić pierwszeństwa pojazdom nadjeżdżającym z naprzeciwka na wprost oraz tym skręcającym w prawo. Ponadto musimy również ustąpić pierwszeństwa pieszym na drodze poprzecznej.
Co ze zmianą kierunku jazdy w prawo? Otóż wtedy musimy brać pod uwagę możliwość pojawienia się pieszych na przejściu dla pieszych na drodze poprzecznej.
UWAGA!
Jadąc na wprost niezależnie od rodzaju sygnalizacji świetlnej nie ma sygnalizacji, w której to ktoś miałby pierwszeństwo przed nami.
Warto również pochylić się nad skrzyżowaniami kierowanymi sygnalizacją świetlną S1, na których znajduje się torowisko tramwajowe. W tym wypadku zmieniając kierunek jazdy, zawsze musimy ustąpić pierwszeństwa tramwajowi, niezależnie od tego w którym kierunku skręcamy.

S2 (strzałka warunkowa)

Teraz przejdźmy sobie do sygnalizatora S2 czyli strzałki warunkowej. Strzałka warunkowa jest nadawana wraz z sygnałem czerwonym, a wjazd za sygnalizator jest dozwolony tylko po uprzednim zatrzymaniu przed nim. Wjeżdżając za sygnalizator, kierowca jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa uczestnikom ruchu drogowego poruszającym się po prostopadłej drodze zgodnie z sygnałem zielonym.
Dlaczego musimy zatrzymać się przed strzałką warunkową? Ponieważ możemy spodziewać się ruchu pieszych po przejściu dla pieszych bezpośrednio za sygnalizatorem! Wiąże się to również z ograniczoną widocznością, ponieważ na sąsiednich pasach mogą stać inne pojazdy zasłaniając nam dość mocno przejście dla pieszych.
Rzadziej na polskich drogach możemy spotkać się ze strzałką warunkową w lewo, aczkolwiek istnieje taka możliwość, więc ten temat również sobie poruszymy. W tym wypadku obowiązują nas te same zasady, które zostały opisane wyżej. Strzałka warunkowa w lewo zezwala kierującemu na zmianę kierunku jazdy w lewo, a także na zawracanie ze skrajnego lewego pasa, o ile nie jest to zabronione znakiem B-23 (zakaz zawracania).

S3 (bezkolizyjne)

Sygnalizatory S3, szerzej rozumiane jako bezkolizyjne, dają znać kierującemu, że podczas jazdy we wskazanym kierunku nie występuje kolizja z innymi uczestnikami ruchu. Musimy brać pod uwagę również to, że ten rodzaj sygnalizatora nadaje sygnał zielony krócej niż w przypadku sygnalizatora S1, ponieważ ruch w danym kierunku jest bardziej płynny. Musimy pamiętać również o tym, że możemy poruszać się tylko w tym kierunku, na który pozwala nam strzałka, bądź strzałki umieszczone na sygnalizatorze.
UWAGA!
Na każdym skrzyżowaniu powinniśmy zachować szczególną ostrożność. Warto rozejrzeć się również na tym bezkolizyjnym, ponieważ zawsze istnieje ryzyko, że któryś z uczestników ruchu drogowego nie zastosuję się do sygnału nadawanego przez sygnalizator!

Dziękujemy, za przeczytanie naszego bloga. Kolejne artykuły dotyczące ruchu drogowego już niebawem! Zapraszamy serdecznie na kursy do Ośrodka Szkolenia Kierowców Gruszfeld!
Do zobaczenia! 